موضوع «فقدان قهرمانهای واقعی و ملی» در سینمای ایران نهتنها دغدغهای دیرینه برای هنرمندان و منتقدان است، بلکه ریشههای عمیقی در ساختار، سیاستها و اقتصاد سینمایی کشور دارد.
فیلم «باغ کیانوش»، اقتباسی از رمان محبوبی به همین نام، داستانی تاثیرگذار از روزهای جنگ تحمیلی ایران و عراق را روایت میکند. این اثر با تمرکز بر لحظات پرتنش و واقعیتهای زندگی در روستایی در همدان، به زیبایی تأثیر جنگ بر زندگی روزمره مردم را به تصویر میکشد.
فیلم کوتاه فراتر از یک اثر سینمایی است؛ این ژانر همچون نجوای شاعرانهای است که در اندک زمانی، داستانی عمیق را در جان و دل مخاطب جاری میسازد. هر فیلم کوتاه به مانند دریچهای کوچک، جهانی بزرگ از ایدهها و احساسات را به تماشا میگذارد.
در سالهای اخیر، بسیاری از پلتفرمهای پخش آنلاین فیلم و سریال، محتوای خود را بیشتر بر اساس موضوعات خشونتآمیز، جنایی، وحشت و روابط پیچیده (بهویژه روابط مثلثی) تنظیم کردهاند.
فیلمها و سریالها به عنوان رسانه موثر نقش مهمی در آگاهیبخشی عمومی دارند. در قرن بیست و یکم هنر هفتم میتواند به شکلی هنرمندانه ایدهها و وقایع مهم تاریخی را به مخاطبان گستردهای منتقل کنند.
کتاب «اربعین طوبی» به نویسندگی «محسن امامیان» درباره زنی مبارز به اسم «طوبی» در دوره انقلاب ۵۷ است ،حالا با اقتباس از این داستان تاریخی سریال «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی ساخته شده است که بخشی از رمان «اربعین طوبی» از کودتای ۲۸ مرداد تا حمله داعش را در این سریال خواهیم دید.